بازاریابی شبکه ای فرصت یا تهدید
چندی است که بعضی از رسانه ها بدون داشتن اگاهی کافی واطلاعات درست متاسفانه دارند تیشه به ریشه یک حرکت ملی بزرگ که همانا بازاریابی شبکه ای قانونی میباشد میزنند که در اینجا لازم دیدم که در مقاله ای هرچند مختصر به بررسی علمی و عملی بازاریابی شبکه ای قانونی بپردازم
در ابتدا بررسی کنیم که شیوه تجارت به چه نحوی بوده و در علم اقتصاد جدید چه مدلی پیشنهاد میشود:
در سیستم تجارت سنتی در ابتدا محصول در کارخانه تولید و پس از ان به دست عمده فروش رسیده و بعد از عمده فروش به خرده فروش و سپس مغازه دار و درنهایت به دست مصرف کننده میرسد که در این روند کارخانه محصول خود را نقد تولید میکند و تمام این واسطه ها محصولات را معمولا به صورت چکی خریداری کرده تا به دست مصرف کننده برسد و مصرف کننده پول نقد داده و در بهترین شرایط چک ها در زمان 3 تا 4 ماه برای تولید کننده نقد شود که این باعث میشود که تولید کننده زیربار تولید مانده و یا به ورشکستگی میرسد و یا باید از کیفیت محصولات کاسته تا بتواند در این شرایط دوام بیاورد از طرفی برای ماندن در بازار تولید کننده باید هزینه های هنگفتی برای تبلیغات هزینه کند که در بعضی مواقع برای ماندن در بازار و رقابت کل سود یک شرکت در تله تبلیغات بلعیده میشود
اما در مدل جدید یک شرکت فروش مستقیم که خود میتواند تولید کننده باشد و یا با تولیدکننده های مختلفی قرارداد انحصاری بسته و محصولات را به صورت مستقیم به دست مصرف کننده برساند
اما در این بین به نظر میرسد که چون این شرکت ها واسطه هارا حذف کرده و هزینه تبلیغات ندارند باید محصولات ان ها خیلی کمتر نسبت به مشابه انها باشد که این یک باور اشتباه است.
زیرا بازاریابی شبکه ای قرار نیست باعث کم شدن قیمت ها شود البته باعث یکسان سازی قیمت ها میشود که این امر خود یک امر بسیار ممتاز و مهم می باشد اما قرار است که با حذف واسطه ها و هزینه های هنگفت تبلیغات این هزینه ها را به صورت پاداش به خود مصرف کننده برگردانده شود زیرا شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که بهترین تبلیغ خود محصول و از ان بهتر مشتری راضی میباشد توجه داشته باشید که بازاریاب در این مدل ابتدا خود باید مصرف کننده باشد تا بتواند با تبلیغات کلامی صحیح به بهترین نحو ممکن فروش محصول داشته باشد
برای روشن شدن مسئله :
یک محصول تا به دست مصرف کننده برسد معمولا 70درصد برروی قیمت ان کشیده شده چون هم باید درصد واسطه ها پرداخت شود و هم هزینه تبلیغات
در مدل جدید از این 70 درصد معمولا 50 درصد ان به خود مصرف کننده ویا بازاریاب از طریق طرح تجاری شرکت برگردانده میشود و 10 درصد به شرکت فروش مستقیم و 10 درصد هم صرف تحقیق و توسعه میشود و باعث بالابردن کیفیت در محصولات میشود.
پس در مدل جدید قیمت مصرف کننده معمولا مشابه نمونه در مدل سنتی میباشد با این تفاوت که از کیفیت بالاتری برخوردار است و معمولا شرکت ها امکانات بیشتری برای محصول خود قائل میشوند
و این باعث دلگرمی بیشتر مصرف کننده و در نتیجه فروش بیشتر و مشتریان بیشتر خواهد شد
اما در ادامه میخواهم بیشتر این مدل تجاری را باز کرده و به تمام جوانب ان اشاراتی داشته باشم
چرا ما باید بازاریابی شبکه ای قانونی داشته باشیم؟
1-زیرا این صنعت باعث شکوفا شدن هرچه بیشتر کارخانه ها وتولیدی های داخلی میشود به چه صورت؟
در این روش شرکت فروش مستقیم برای اینکه بتواند حاشیه سود محصول را بیشتر کرده تمام خریدهای خود را نقدا از تولید کننده انجام و این باعث میشود که کارخانه های تولیدی ما پابرجا و با قدرت و کیفیت بیشتری تولید داشته باشند و پول نقد در چرخ صنعت باشد کارخانه دار راضی کارگر راضی چون در این شرایط که همه اگاهی داریم معمولا حقوق کارگران به چه صورت پرداخت میشود وقتی حقوق کارگر سر موعد پرداخت شود روحیه بهتر و بازده ای بهتری خواهد داشت مهمترین بعد ان این است که دیگر تولید در نظام جدید اقتصادی معنایی ندارد مهم جایگاه فروش است که خوشبختانه با این روش ابتدا سفارشات گرفته و برمبنای سفارش تولید صورت می پذیرد که خود باعث صرفه جویی کلانی میگردد و مهمتر محصول تضمینی به فروش میرسد
حتی کارخانه دار به خود جرات میدهد که به جای استفاده از خط تولید قدیمی به فکر خرید خط تولید جدید با کیفیت بهتر باشد چون از بازار فروش خود مطمئن می باشد
2-دولت سود بالایی خواهد داشت به چه صورت؟
چون بر روی خرید 6درصد مالیات بر ارزش افزوده و بر روی پورسانت ها 3 درصد مالیات بردرامد دریافت میکند که با بالاتر رفتن فروش این شرکتها درامد دولت در سالهای اتی حتی به 100 ها میلیارد تومان خواهد رسید
به طوری که با هدفمند کردن و کمک به این نوع تجارت و گسترش ان میتوان اتکای خود را به فروش نفت کمتر و کمتر کرد
3- این مدل سریع ترین و بی هزینه ترین و مطمئن ترین روش صادرات است ،چگونه؟
در این روش بازاریاب ها برای درامد بیشتر و استفاده از طرح های تشویقی شرکت های مذکور خود به فکر ساختن سازمان فروش در خارج از مرزهای ایران اسلامی خواهند بود و از انجایی که محصولات این شرکت ها داخلی و از کیفیت بالایی برخوردار هستند و دراین شرایط که ارزش ریال پایین امده فرصت فوق العاده ای برای صادرات هرچه بیشتر این محصولات به خارج از مرزهای میهن عزیزمان ایران می باشد و باعث ارز اوری حتی بیشتر از فروش نفت خواهد شد.البته با حمایت دولت و پشتیبانی دستگاه های مربوطه
4-بالابردن امنیت ملی:
اشاعه بازاریابی شبکه ای قانونی راه را برای کارکردن شرکت های غیر قانونی و در اصطلاح هرمی مشکل خواهد کرد و انشالله به کمک همه احاد جامعه و دستگاه های ذی ربط میتوان این شرکت ها را ریشه کن کرد
و این شغل عظیم که دارای جایگاه بین المللی و مهمی در اقتصاد تمام کشورهای دنیا میباشد را به صورت صحیح و با استانداردهای بین المللی در کشور عزیزمان ترویج کرد
5-بالابردن امنیت اجتماعی:
در حال حاظر به خاطر تحولات جاری و بحث جدی اشتغال این شرکت ها که کارآن ها دقیقا مصداق کار تعاون میباشد و اساس انها این است که شخص بدون هیچ گونه سرمایه گذاری میتواند در اصل شرکت و سازمان فروش خود را ایجاد نماید و باعث ایجاد درامد برای خود وسازمان فروش خود گردد
موجب میشود تا تعداد بیشماری از جوانان با استعداد و خلاق دورهم جمع شده و برای خود ایجاد درامد نمایند و از ان جایی که صنعت بازاریابی و فروش ارتباط تنگاتنگی با روانشناسی فروش و خودشناسی دارامیباشد باعث اشاعه فرهنگ کتاب خوانی و هدفمند شدن و باور و اعتماد به نفس در ارتباط برقرار کردن نسلی که به یمن سیستم های ارتباطی حاظر گوشه گیر و بدون اعتماد به نفس و سرخورده شده دوباره به اغوش جامعه برگردانده و جوانانی که تا دیروز وقت گرانبهای خود را تلف کرده و درگیر انواع حاشیه ها شده بودند اکنون با امیدبیشتر به فکر ساختن ایران اسلامی مدرن و رو به پیشرفت باشند
6-بالابردن ضریب نفوذ اینترنت و اعتماد به تجارت الکترونیک و خرید های اینترنتی؟
در دنیای امروز که دولت ها بیشتر هزینه های خود را بر روی نرم افزار و مغز افزار و صادرات هرچه بیشتران ها مینمایند ما همچنان در حال خرید سخت افزار هستیم و خود را از صنعت قدرتمند ای تی محروم کرده ایم
که انشالله با سیستم بازاریابی شبکه ای راه برای اشتی همه احاد جامعه با اینترنت و استفاده از ان در جهت صحیح مخصوصا تجارت را باز خواهیم کرد به این صورت که برای کار کردن در این شرکت ها حتی شخصی که تحصیلات سیکل هم ندارد برای کسب درامد نه به اجبار بلکه با اشتیاق به طی کردن کلاس های اموزش رایانه پرداخته و حتی سعی میکنند که دانش خود را درزمینه ای تی بالابرده و از این خان نعمت بهرمند گردند
امیدوارم این مقاله هرچند کوتاه تلنگری باشد برای تحقیق بیشتر در این زمینه وباعث شود همت تمامی مسئولین و کسانی که به هر نحو دستی در این امر خطیر دارند بیشتر شده و باعث پیشرفت روز افزون در این زمینه از تجارت و ساختن ایرانی اباد باشیم.
به نظر بنده بازاریابی شبکه ای صحیح و قانونی امروز به عنوان یک رسالت و یک نهضت ملی میباشد که همه باید در جهت رشد و تعالی و شکوفایی این صنعت کمر همت را بسته و از هیچ کمکی دریغ ننماییم.
لازم به ذکر است که گامهای بزرگ و موثری در این زمینه برداشته شده از جمله تشکیل انجمن فروش مستقیم ایران و همچنین تشکیل دایره نظارت بر بازاریابی شبکه ای که به صورت کاملا قانونی و هدفمند در حال کنترل و گسترش صحیح این تجارت می باشند.
جادارد از کلیه عزیزانی که در این رابطه تلاش های شبانه روزی فراوان کشیده و همچنان در حال تلاش برای اجرای درست و اصولی این تجارت هستند تقدیر و تشکر ویژه نمود
حسین حامدی کیا
11/12/92