آموزش دوم-رندی گیج
Events
در این درس به دومین عاملی می پردازیم که لیدرهای سطح بالا برای ساختن یک سازمان بزرگ انجام می دهند. موفق ترین آنها، همه این کارها را کامل انجام می دهند و این ویژگیها را دارند؛ از این روست که روی ریل هستند.
همچنان که قبلاً گفتیم، این 7 ویژگی درباره مفهومی است که آن را روی ریل بودن (getting over the line) می نامیم؛ معنای این عبارت این است که کسی را در وضعیت ذهنی قرار دهیم که در هیچ حالتی بازنگردد. چنین فردی تعهدی به سختی صخره به کار و کمپانی دارد و هرگز کار را رها نمی کند؛ هر مشکلی هم که می خواهد پیش بیاید …
آنها روی ریل هستند؛ اگر کمپانی به مدت سه ماه محصولات را توزیع نکند؛ اگر یک برنامه ی بسیار منفی درباره کمپانی در تلویزیون رسمی کشور پخش شود، اگر بالاسری آنها کار را کنار بگذارد … فرقی نمی کند؛ آنها روی ریل هستند! آنها در مسیر خود قرار دارند! (مترجم: تکرار مطلب قبلی از خود نویسنده است.)
و هیچ چیز بیشتر از Events (گردهمایی ها) افراد را روی ریل قرار نمی دهد.
این Events (وقایع) مانند چسبی است که سازمان شما را نگه می دارد و موتوری است برای فعالیت های حیاتی مانند آموزش و کار جمعی و ایجاد انگیزه. همچنین Event بهترین ابزار است برای ساختن باورها؛ عامل درونی بسیار مهمی که افراد را روی ریل نگه می دارد.
ممکن است شما در این کار نسبتاً تازه وارد باشید و فکر کنید مسئولیتی در قبال Events و برگزاری آنها ندارید و این زمینه به شما مربوط نمی شود. این اشتباه بسیار بزرگی است؛ چرا که مسأله مهم درباره شما این است که چگونه از گردهمایی هایی که دیگران برگزار می کنند استفاده می کنید و آنها را توسعه می دهید. بیشتر از این گردهمایی ها از سوی بالاسری های شما برگزار می شود؛ بعضی ها را هم ممکن است کمپانی برگزار کند. ممکن است این گردهمایی ها، نه مربوط به کمپانی شما، که مربوط به موضوع کلی نتورک مارکتینگ باشد که توسط من، تام شرایتر یا سایر مربیان برگزار می شود؛ یا حتی ممکن است این گردهمایی ها توسط افرادی که در این تجارت نیستند برگزار شود؛ در زمینه های گوناگونی مانند رشد شخصی.
من باور دارم بهترین سناریو این است که همیشه تعدادی گردهمایی با فواصل منظم توسط بالاسری های شما و کمپانی برگزار شود. این وقایع بیشترین کمک را به ایجاد «باور» و «ایمان» به کمپانی شما، روند کاری و آموزشی مچموعه شما و سیستم شما ایجاد می کنند. به نظر من، حداقل هر سه ماه یک بار، باید یک گردهمایی بزرگ برگزار شود؛ یعنی سالی 4 بار. غیر از آن، حداقل ماهی یک بار، باید گردهمایی هایی با حضور حدود 20 نفر به ویژه از افراد تازه وارد شده برگزار شود. همچنین گردهمایی لیدرشیپ هم باید داشته باشید؛ اما این گردهمایی ها فقط برای لیدرهای سطح بالاست؛ نه همه گروه.
اگر می خواهید یک لیدر باشید و مجموعه تان رشد مداوم داشته باشد، باید این نکته را دریابید:
شما باید در همه این گردهمایی ها حضور داشته باشید؛ اما بیشتر آنها برای شما طراحی نشده اند؛ آنها برای تیم شما طراحی و برگزار شده اند تا آنها را روی ریل قرار دهید! نقش شما این است که فرهنگی بیافرینید که این گردهمایی ها و شرکت در آنها اولویت بسیار بالایی در مجموعه شما داشته باشد.
در هر گردهمایی (Event)، شما باید آن را بزرگتر کنید و هر تعداد که می توانید و ممکن است از اعضای تیمتان را در آن شرکت دهید؛ هرچه بیشتر بهتر. فرض می کنیم شما 25 نفر از مجموعه تان را به یک گردهمایی بزرگ برده اید. اگر این گردهمایی درست برگزار شود، حداقل 10 تا از آنها را روی ریل قرار داده اید. اتفاقی خواهد افتاد؛ گویی کلیدی در آنها زده می شود؛ و آنها روی ریل قرار میگیرند!
ممکن است این اتفاق صرفاً به دلیل یک لحظه خیره شدن در چشمان یک بالاسری بیفتد؛ ممکن است به دلیل چند جمله ای باشد که یک نفر که درآمد بالایی داشته می گوید؛ ممکن است تنها نظری باشد که کسی که پهلوی آنها نشسته می دهد؛ یا گفت و گویی باشد که زمان استراحت بین دو نفر دیگر اتفاق میافتد! معمولاً در چنین جلساتی کسانی صحبت می کنند که افراد شما قبلاً آنها را نمی شناخته اند؛ ممکن است تعداد قابل توجهی از افراد شما متوجه شوند که داستان روند کار آن فرد ناشناس، کاملاً شبیه آنهاست!
و در این صورت، آنها تلاش می کنند که بقیه داستانشان هم شبیه آن فرد باشد؛ و زمانی که چنین شود، کار تمام است؛ آنها موفقیت را واقعیت می بخشند و البته روی ریل قرار می گیرند!
شاید 15 نفر از 25 نفر شما چنین احساسی نداشته باشند و اینقدر عوض نشوند؛ ولی حداقل هیجانزده می شوند انگیزه بیشتری پیدا می کنند شاید بهتر عمل کنند. بعضی از آنها در گردهمایی بعدی شرکت می کنند و آنجا روی ریل قرار می گیرند و بعضی پس از آن.
ممکن است کسی به 5 یا 10 یا 15 گردهمایی بیاید تا روی ریل قرار بگیرد! بعضی هم ممکن است هرگز روی ریل قرار نگیرند و در میانه ی راه کار را ترک کنند؛ اما مطمئناً این افراد با افراد دیگری که لیدرهای روی ریل وارد می کنند، جایگزین می شوند.
من درس بزرگی را از اریک وور، بالاسری ام یاد گرفتم. او نکته بسیار جالبی را درباره آوردن افراد به Eventها کشف کرده بود.
او کشف کرد هرگاه شما 100 نفر از یک مجموعه را به یک گردهمایی ببرید، بازی از نو شروع می شود! اگر 100 نفر از یکی از مجموعه هایتان در یک گردهمایی شرکت کنند، می توانید مطمئن باشید که تعداد کافی از آنها روی ریل قرار می گیرند تا فرآیند همانندسازی به درستی انجام شود
بنابراین، راز موفقیت این است که تا آنجا که می توانید، افراد بیشتری را به یک گردهمایی ببرید. یاد بگیرید که خودتان نیز یک گردهمایی را توسعه دهید و بزرگترش کنید و تنها اعلام کننده آنها نباشید! فرهنگی بسازید که در آن گردهمایی ها مقدس باشند.
هرگز نگران نباشید که آیا این گردهمایی با قبلی تفاوتی دارد یا نه؛ یا این که شما از آن چه سودی خواهید برد. شما همیشه، در هر گردهمایی چیزی برداشت خواهید کرد؛ اما پس از حد خاصی، گردهمایی ها دیگر برای یادگیری مهارت نیستند؛ چون شما آن مهارتها را آموخته اید. گردهمایی ها برای این هستند که شما تیمتان را سریعتر بسازید.
بنابراین، جداً به این فکر کنید که تاکنون از گردهمایی ها چه استفادهای برده اید و به خودتان در این زمینه نمره بدهید. در پایان این 6 درس، خواهیم دید که نمره ی شما در هر زمینه چند است و کدام ویژگیها را باید بهبود ببخشید. از درس قبلی تاکنون، POSTUREتان باید خیلی بهتر شده باشد!